Thursday 22 November 2012

Orange


Jeg elsker søde Clementiner. Det er en fest hvert eneste år i oktober/november når de første rigtig gode af slagsen kommer på hylderne herhjemme. Heldigvis deler jeg min begejstring med resten af husholdningen, så  i de mørkeste efterårs/vintermåneder, har vi altid en skål stående - klar til at give os et orange boost på en halvgrå hverdag.


øko clementiner


I dag fandt jeg økologiske clementiner i min lokale Rema, så jeg besluttede at afprøve en opskrift på marmelade jeg fandt her den anden dag.

Resultatet blev fantastisk.


Clementin/vanillie marmelade



3 små glas af den smukkeste orangegyldne marmelade med mild fyldig citrussmag blev resultatet. Jeg forestiller mig at den bliver skøn på weekendens nybagte boller og helt sikkert uovertruffen på julens ostebord (hvis der er mere tilbage til den tid).

Her er opskriften som jeg lavede den

Clementin/Vanillie Marmelade

  • 1 net økologiske/usprøjtede clementiner 
  • 2 x 1½dl koldt vand
  • 300 gr sukker
  • 1 lille tsk vanilliepulver eller ½ vanilliestang
  • evt. 1 tsk rød melatin og 1 spsk sukker
  1. Tag 3 clementiner fra og pres saften af disse.
  2. Snit de resterende clementiner i tynde skiver, placer dem i en gryde og dæk dem med koldt vand (ca 1½dl). Kog op og skru derefter ned for varmen. Lad skiverne småkoge ca. 10 min. Dræn og placer igen skiverne i gryden. Dæk med koldt vand, kog op og lad simre endnu 10 min. Dette fjerner skallens bitterhed
  3. Dræn skiverne og lad dem køle af
  4. Hak skiverne i mindre stykker og placer dem igen i gryden. Anvend ikke en aluminiumsgryde da den kan afgive en bismag til marmeladen. Jeg brugte en stålgryde og det gik fint.
  5. Tilsæt sukker og saften fra de 3 clementiner. 
  6. Kog blandingen godt igennem til den geleer eller tilsæt alternativt 1 tsk rød melatin blandet med 1 spsk sukker.
  7. Skum evt. urenheder af
  8. Tilsæt 1 lille tsk vanilliepulver eller kornene fra en ½ vanilliestang
  9. Hæld marmeladen på skoldede glas og sæt straks låg på.

No comments:

Post a Comment