Tuesday 13 November 2012

Æblesirup

tykmælk med vanillieæblesirup og hakkede mandler


For en måneds tid siden forsøgte jeg for første gang nogensinde at lave æblegele. I hegnet ikke så langt fra vores hus, stod æbletræerne og bugnede af frugt, der bare ventede på at vi skulle komme forbi med lyst til at plukke dem, så med tanken om den lækre gele en kær venindens mor leverede til de nybagte boller da jeg var fattig studerende, drog drengene og jeg på æblerov og kom hjem med posevis af de dejligste æbler.
Min gele blev fin og gylden, og de fineste små vanillieprikker gjorde både duften og smagen helt fantastisk. Men - at kalde den gele vil nok være lidt af en tilsnigelse. Min gele nåede aldrig længere end til sirupsstadiet - næste gang skal den nok koges længere. Nu er min æblegele blevet omdøbt til æblesirup og med lynets hast er den blevet farvoriteftermiddagssnack her i huset. Vi nyder den ovenpå lidt tykmælk, drysset med lidt hakkede mandler - se det er guf.

No comments:

Post a Comment